WEB2.0というキーワードについて、徐々に共通のイメージがつくられつつあるようですね。こいうキーワードは言葉の定義で論争がおきやすいのですが、WEB2.0という言葉自体が面白いな〜と思うのは、WEB(主にブログ)上や講演などで、色々な人が意見を表明しつつ、徐々に"なんとなく皆の定義"みたいなものが形成されつつあること。このプロセス自体が、WEB2.0っぽい。
誰でも簡単に意見を表明できて、それがオープンに見られることで、原理主義的な論争を避けつつ、いいアイデアは無意識のうちに波及していく。概念のRimixing、WEB上でのスクラップ&ビルドって感じでしょうか。
【Blog Hackers Conference 2005】Six Apart宮川氏やはてな伊藤氏が語るブログの未来と課題
こちらのブログで公開されている別の会議でのプレゼン資料は、WEB2.0によるメディア、マーケティング的なインパクトもよく整理されています。
Web 1.0 | Web 2.0 | |
(1993-2003) | (2003- beyond) | |
“Read” | Mode | “Write” & Contribute |
“Page” | Primary Unit of content | “Post / record” |
“static” | State | “dynamic” |
Web browser | Viewed through… | Browsers, RSS Readers, anything |
“Client Server” | Architecture | “Web Services” |
Web Coders | Content Created by… | Everyone |
“geeks” | Domain of… | “mass amatuerization” |
Web 2.0 Will Mean Changes for Marketers
More users are connecting to each other and content through networked, peer-driven activities & content
Linkedin now has service referrals as part of their package
API’s and Content syndication will lead to more machine generated connections
“Non-compliant” content won’t fit into the flow as readily
Web 2.0 is truly two-way
Marketers need to be very willing to “listen” and receive more than broadcast
User-generated content may be more valuable to users than yours
Adoption and ROI will drive investments in online advertising
Investment in blog marketing will increase by 22% in 2005
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